Etapy nácviku čtení 

     1. Dokonalá znalost probraných písmen.

         Dítě by si mělo písmena automaticky a bez delšího váhání vybavovat.

     2. Spojování písmen do slabik.

     3. Spojování slabik do slov, vázané slabikování.

     4. Vázané slabikování přechází v plynulé čtení.

Všechny etapy na sebe plynule navazují a není možné některou přeskočit ani uspěchat.

Př. Pokud dítě nezvládá číst slabiku jako celek, je nutné zaměřit pozornost na znalost písmen. Teprve potom znovu procvičujeme čtení slabiky.

 

Čtení  a psaní v 1. ročníku – 1. etapa

Čtení

V naší škole se žáci  učí číst pomocí analyticko-syntetické metody, což je velmi zjednodušeně postup od slabiky ke slovu, slabikování. Začínáme skládáním a čtením otevřené slabiky, která je pro počáteční čtení nejjednodušší – např. la me si to apod. Když je čtení této slabiky zvládnuto, přecházíme ke skládání jednoduchých slov – má ma, me le, to pí atd.

 

Předpokladem úspěšného čtení je dobré zapamatování a následné vybavení si tvaru písmen. To vše lze nacvičit, protože čtení je vlastně dovednost.

Náměty, jak upevňovat znalost písmen: podtrhávání písmen v novinách, časopisech, modelování tvaru písmen z provázku, drátu, plastelíny…sestavování vláčku, lovení písmenek – rybiček apod.

 

Čtení slabikyvždy jako celek, dbát na to, aby si dítě nepředříkávalo a nešeptalo hlásky dopředu. Jednodušší je čtení slabiky, v níž se obměňuje pouze jedno písmeno (le, la, lu, lo nebo ma, sa, pa, la). Po dokonalém a rychlém zvládnutí čtení různých slabik následuje jejich spojování vázaným slabikováním do slov (čti jako když pomalu mluvíš). Dbát na přesnost čtení, délky slabik je lepší zpočátku přehánět. Dítě si prstem ukazuje, co čte. Kontrolujeme, zda rozumí přečtenému. Pro lepší orientaci v textu je zpočátku vhodné slabiky označovat obloučky nebo malou mezerou (má me).

Náměty: vláčky, žížaly, žebříky, schody – vše lze ze skládací abecedy, později obměny slabik (na kouzelníka), skládání slabik (slov) podle diktátu, přesmyky (srovnat rozházená písmena do slova) atd.

Procvičovat čtení různými způsoby by mělo dítě denně, aby si tak upevnilo návyky získané ve škole. Celková doba přípravy by neměla přesáhnout 30 minut denně. Při čtení a psaní úkolů je nutné zajistit dítěti klid a zabránit rušení jeho práce různými jinými vlivy (sourozenci, hračky, televize). Vaše přítomnost alespoň zpočátku je nezbytností. Nezapomínejte si vystřihnout písmeno ze skládací abecedy, které probíráme.

Psaní

Uvolňovací cviky (děti je znají) použít vždy při napětí v ruce – velmi snadno unavitelné. Dbát na správné sezení, vhodnou výšku pracovního stolu, natočení sešitu, ořezanou tužku a její správné držení. Vhodné jsou trojboké tužky. Tužku držíme mezi palcem a ukazovákem, opírá se o prostředník, celá ruka spočívá s loktem na desce stolu, výšku. Mimo sešit stačí vyzkoušet 3 - 4 tvary, je nevhodné psát celý úkol nanečisto, konečný výsledek vzhledem k rychlé unavitelnosti ruky neodpovídá vynaloženému úsilí.

Náměty na zlepšování uvolněnosti ruky (motoriky): modelování, vytrhávání tvarů z papíru, nalepování, práce se stavebnicí, navlékání korálků, kreslení na tabuli, malování velkých uvolňovacích cviků na balicí papír apod.

Prosím: dbejte na ořezané tužky (č.2 či HB) a pastelky. Denně je potřebujeme jak při psaní, tak při matematice.

V případě jakýkoliv problémů se na mě obraťte a pokusíme se společně nalézt řešení.

Pro procvičování počátečního čtení existuje i množství CD-ROMů, které dětem zpříjemní první čtenářské pokusy, např. Méďa čte, Chytré dítě – Slabikář, ABC do školy, Veselý slabikář.

Nácvik čtení slov

- učíme se číst slova po jednotlivých slabikách, je nutné bezchybné a automatické postřehování slabik

- dítě spojuje čtené slabiky s nepatrnou pauzou  - „čti jako když pomalu mluvíš“

- dbáme na přesnost čtení, délky slabik je lepší zpočátku přehánět

- pozor na tiché předčítání !!!!  ( Dítě si přečte slovo po písmenkách a pak ho vysloví.) Je to první krok k tomu, aby se dítě nenaučilo číst.

- dítě si ukazuje prstem, co právě čte

- pro lepší orientaci v textu můžeme pod slabiky vyznačit obloučky nebo využíváme malou mezeru mezi slabikami (má me, ma so)

- jednoslabičná slova se zavřenou slabikou - začínáme s velmi pomalým čtením LLEESS  (les)

Další náměty na hry s písmeny, slabikami, slovy:

- vytleskáváme - členíme slova na slabiky

- sluchové hádanky (jakou hlásku slyšíš na začátku, co slyšíš na konci; co začíná na…; hra „slovní fotbal“)

- poznáváme, jak jdou hlásky ve slově za sebou (tajná řeč- vyhláskované slovo m-á-m-a = máma; a naopak táta = t-á-t-a)

Skládací abeceda:

-sklad a rozklad slabik z písmen - diktujete dětem slabiky, ony je skládají z jednotlivých písmen skládací abecedy nebo diktujete jednotlivá písmena, děti z nich složí -slabiku a přečtou ji - můžete využít obrázek vláčku a skládat písmenka do okýnek

-obměny písmen a slabik - máme slovo LES, chci mít slovo PES ( nos - los - lom) atd.